Philentropy – Body Swerve JMLP001

3 Jan 1984
De Volkskrant
August Hans den Boef
Platen
Live-elpees zijn zelden de moeite waard. Weliswaar heeft men de opname faciliteiten geperfectioneerd, maar dat leidt er hoogstens toe dat alles net zo klinkt als in de studio. En die zogenaamde wisselwerking tussen zaal en band hoor je toch nooit van een plaat af, zeker niet als er hinderlijk wordt meegezongen en -geklapt Eigenlijk moet je alleen zo'n concertregistratie kopen als er afwijkende arrangementen op staan, of de groep in een bijzondere samenstelling opereert dan wel grappige covers maakt. Zo zou ik graag Is She Really Going Out With Him? in Joe Jacksons a capella-uitvoering hebben, en de montage die The Police op de podia van Can't Stand Losing You en Regatta De Blanc maakt. Of de covers die John Watts van songs van Cat Stevens en The Beach Boys vervaardigde.

Onlangs zijn er weer wat live-platen verschenen en zowaar niet allemaal overbodig. Die van U2 trouwens wel. Under A Blood Red Sky is een mini-elpee en tegelijk een soort greatest hits-compilatie, maar de jongens uit Dublin klinken in de studio beter.
[…]

De Schot John Martyn is heel wat langer actief dan de boys uit Dublin. Ooit begon hij als een folkzanger die wat op een akoestische gitaar tokkelde, later voegde hij ingewikkelde ritmepatronen toe, ging hij steeds jazzier zingen en werd zijn gitaar elektrisch. Onder invloed van Phil Collins, met wie hij in 1980 en 1981 samenwerkte, stopte hij meer power in zijn muziek. Getuige de live-plaat Philentropy (let op de 'e': het woord betekent eerder het tegendeel van mensvriendelijkheid) is de krachtiger aanpak ook oudere nummers ten goede gekomen. De begeleiders zijn voortreffelijk: Jeffrey Allen drumt niet minder adequaat dan Collins himself, Alan Thomson is een prima fretloze bassist en het gitaarspel van Martyn groeit zo te horen met de jaren. Uitblinker is het lange Johnny Too Bad.

Bowie, de superstar van 1983 en wie ben ik om daarover te zeuren, bracht een live-dubbelaar uit met materiaal dat waarschijnlijk tien jaar oud is.
[…]

AUGUST HANS DEN BOEF